ŽIVOTOPIS
ZORKA
FORKO rođena je 4. studenog 1934. godine u Splitu. Rano djetinjstvo
provela je u Dalmatinskoj zagori u Klanjcima, a slikarstvom se bavi od 1947.
godine. Diplomirala je na Školi za primjenjenu umjetnost grafički smjer 1959.
godine u Zagrebu, te na Pedagoškoj akademiji na Katedri za likovne umjetnosti
1968. godine u Zagrebu. Od tada pa do 1981. godine radi kao likovni pedagog.
Iste, 1981. godine priznat joj je status samostalnog umjetnika.
Do sada su
iza Zorke mnogobrojni likovni susreti i izložbe od kojih su 24 samostalne:
u Pitomači, Virovitici, Koprivnici, Zagrebu, Đurđevcu, Beogradu, Rabu, Karlovcu,
Vžd. Toplicama, Osijeku, Rakovici i Maruševcu. Također je sudjelovala na brojnim
likovnim kolonijama u domovini i inozemstvu.
Za svoj rad u slikarstvu Zorka je dobila i brojne nagrade među kojima joj
je najznačajnija "Plaketa grada Zagreba" iz 1976.
godine.
Najomiljenije su joj slikarsketehnike akvarel i pastel, a radi i u drugim
tehnikama kao što su: ulje, akrilik, ugljen, tuš i kombinirane tehnike.
Članica je "HDLU-a" Zagreb i Zadruge likovnih umjetnika
Hrvatske "LIKUM" Zagreb.
KRITIČKI OSVRT
Slikarstvo Zorke Forko
u podravski likovni prostor donosi liričnost i motivsku raznolikost. Simbolički
gledano, njeno je Zanimanje za krajolik protegnuto od masline do vrbe; primorski
zavičaj i ravničarski prostor "posvojen" u Podravini, žive u potpunom skladu,
pretopljeni suptilnim koloritom, no čuvajući bitna plastička obilježja. Budući
da je boja uvijek nositeljica poruke i sredstvo identifikacije, likovni je
postupak primjeren nakani. Tako se primorski krajolik, sa svojim kamenom i
morem, kalama i terasama javlja u sordinantnijoj varijanti, slažući se po
tonskom registru, dok će podravska polja, vode, šume i širine gotovo uvijek
zablistati u punom sjaju Kibeline blagdanske odjeće, od promčanih zelenila
do suncokretovog žeženog zlata.
Zapravo, za tako laku ruku voda je pravi, izazovni medij, i možda najljepši
Zorkini radovi nose taj jedinstveni "vodeni žig" Prozirna dubina, vrbe. Lopoči
polegli na površju poput divovskih Leptira, stvaraju vedru impresionističku
fresku, u kojoj Sunce ostaje saveznikom slikara, i kao vrhunski mentor, daje
dovršenom djelu završni ton. Ponekad nam se čini da je papir jedva dotaknut,
da se kaplja sama otkinula s lista, ostavivši na papiru zrakastu rošarovsku
mrlju. Tako nastaju mekane proljetne mace, gotovo urasle u okolni krajolik,
nalik akvamarinskim očima šutljivih šumskih stvorenja. I odmah do njih, tu
je maslačak u preobrazbi, u trenutku pucanja, kad se lepršava "djeca" zapućuju
spram dalekih sfera. Cvijeće je za slikaricu kruna prirode, i ona ga slika
s velikom pomnjom, kao da svaki otkinuti primjerak želi vratiti u prirodni
okoliš i kaktus i ruža hijerarhijski su jednaki, jer ovdje vrijedi stara pjesnička
istina: "U vrtu duše vrtlar. si i biljka."
Unutar slikaričina opusa posebno mjesto pripada i bićima zraka: leptirima,
pticama, galebovima. Ta iluzija lakoće, pokretnosti i dosegnute slobode, potrebna
je umjetnici kao i svakidašnja hrana. Ponekad i preteško osjećamo svoju zemaljskost,
sve okove na koje smo dragovoljno pristali, u želji da budemo prihvaćeni,
uklopljeni, slični drugima. I premda znamo leptirovu lekciju jednokratnosti,
on ostaje simbolom duše, pa ponegdje i izražava vjeru u preporod, jer velika
ljepota nosi u sebi atribut besmrtnosti. Što se pak galeba tiče, on je očitovan
kao biće jata, koje mora pripadati da bi se ostvarilo. U jednoj od svojih
pjesama, umjetnica poručuje: "Ranjen galeb stao na kamenu / Sam na kršu napuštenom.
/ Ne zna kamo da poleti. / Gdje je jato odletjelo?". Vidljivo je da su metafore
itekako bitne za Zorkino stvaralaštvo, uvijek humanistički obojeno i usmjereno
na neku vrstu poruke, ma koliko stroga kritika prezirala "narativnost" u slikarstvu,
u korist čista izraza.
Dakle, ćutilnost, liričnost i introspekcija traju od Zorkinih slikarskih početaka
do danas. Ostajemo zamišljeni pred slikom "Jutro", u čijim se mekim sivilima
prelijeva cijela skala mogućnosti. Rječnik simbola će reći: "U Bibliji jutro
znači doba Božje milosti i ljudske pravednosti. Ono simbolizira doba kad je
svjetlo još čisto, početke kad ništa nije iskvareno, izopačeno ili osramoćeno.
Jutro je simbol čistoće i obećanja; to je vrijeme rajskog života. To je i
doba samopouzdanja, uzdanja u druge, u život.". Rekli bismo s uvjerenjem da
takva definicija izravno odgovara i Zorkinoj naravi: blagoj, dobrohotnoj,
samozatajnoj. Sve te osobine upoznali smo kroz desetljeća njenog pedagoškog
rada (glavnina kojega pripada Pitomači) i zanesenog slikanja, daleko od velike
halabuke i isforsirane popularnosti. Mnogi su njeni učenici upravo uz njenu
pomoć upoznali čaroliju umjetnosti, dok je ona ustrajno ostala na dobrom putu
akademizma, kakav je primjerice odnjegovan u opusu njenog profesora M. Veže.
Na stanovit način, i sve su druge slike iz aktualne postave proizašle iz delikatnog
sivila jutra: velika Riba, ljepotica morskih dubina, šutljiva, zašivena u
svoj ljubičasti habit, pola u pokretu, pola u nepomičnom vrebanju plijena;
usamljena stabla u gradskom parku nalik gospođama u svilenim krinolinama;
slike građevina, poput Podravske klijeti i Preradovićeve kurije; pa mrtve
prirode i gradske vizure (Maribor, Hvar), slap obrušen iz nevidljive točke
i bijele ruže, tako svježe i meke, premda odrezanih stapki, a koje će nekome
iz zemaljske pokrajine prenijeti "poljubac na drugu stanu neba", i kao u Pupačićevoj
pjesmi. Kao svojevrsni post scriptum, doći će slike palete, neizbježnog zanatskog
alata, a koju Zorka Forko također shvaća kao zemljovid vlastita srca, ispresijecan
stazama, raskrižjima i mogućim kontinentima-mrljama. A budući da njena stvaralačka
strast dokazano ne poznaje zamor, vjerujemo da će njene najave Zorkine zrele
stvaralačke dobi uskoro postati nove, lijepe slike, potrebne našoj pažnji
i primjerene našem vremenu.
Božica
Jelušić