ŽIVOTOPIS
IVAN
MARTINČEVIĆ rođena je 15. studenog 1936. godine u Vrbanovcu pokraj
Ludbrega. Živi i likovno stvara u Varaždinu.
Jedan je od predstavnika najstarije generacije likovnih umjetnika koji djeluju
unutar kruga Likovnog udruženja Varaždin, a u kojem je redoviti član od 1986.
godine, članom SULS-a postaje 2004. godine.
Do sada bilježi desetak nastupa na skupnim kriterijskim i revijalnim godišnjim
izložbama LUV-a te nekoliko samostalnih, kao i sudjelovanja
u radu likovnih radionica i kolonija lokalnog i državnog karaktera. Za svoj
likovni rad dobitnik je nekoliko vrijednih priznanja i zahvala. Također se
uključuje i u humanitarne akcije.
KRITIČKI OSVRT
Ivan
Martinčević slikar je kasnog početka. Talenta godinama umirenog svakodnevnim
obavezama odabrane profesije. No i u vremenu kada nije bilo prilike, a možda
ni potrebe za likovnim izražavanjem, potiho je sazrijevalo htjenje za slikarstvom
interpretacijom motiva i doživljaja. Poneki rad je nastajao i ranije, no prava
bujica ostvarenja dogodila se ipak zadnjih godina. S pretpostavljivim okvirom
načina - poštivanja klasične estetike slike. No unutar općeg postupno su se
javili elementi osobnog iskaza, put ka ozračju vlastite poetike, u mjeri preobrazbe
realističnog predloška. Veduta, pejzaž i mrtva priroda Martinčevićevi su tematski
interesi, slikarski opredmećeni u ravnoteži posebnosti karaktera motiva i
općih značajki rukopisa, vanjskog znaka likovnog stava. Tako mrtve prirode
gradi na slikama komornih formata, služeći se jednostavnim scenarijem, dostatnim
za puninu dojma, baziranoj na realističnoj marnosti i tvarnosti Ťmaterijalať
predmetnog. Voće i vaze u aranžiranosti scene dobivaju apstraktnost, u mijeni
ritma u kadru, i odnosu ka intimnosti prostora. Martinčević neospornom vještinom,
s osjećajem za detalj, oblikuje svaki segment slike potencirajući epidermu
predmeta zvučnošću kolorističnih sklopova. Odnjegovanom paletom usaglašava
sve vrijednosti boje, te i poneki kromatski Ťiskorakť ima svoju protutežu
u bljesku drugog fragmenata. Složenošću kompozicije raste i sama slojevitost
sadržaja, primjerice u koncentriranju na kruh, Ťliterarnoť u mrtvim prirodama
dobiva novu konotaciju, u povezivanju značenja i ljepote. Martinčevićeve mrtve
prirode djela su slikarske discipline, dosljedno provedenog koncepta. Slikanih
uljem, s korištenjem pastoznosti i lazurnosti tehnike.
Varaždin je razumljivo Martinčevićeva česta inspiracija. Slikovit grad pruža
mnoštvo vizura na spomeničke baštine. S posvojenjem ambijentalnog u prenašanju
činjeničnog, Martinčević se kreće od dokumentarne preciznosti do slobodnije
geste. Pristupa koji dovode do ugodljivosti prizora, sa zanimljivim dijalogom
raslinja i arhitekture u napetosti formi različito navedenih silueta. Upravo
je intrigantan mini ciklus uprizorenja Varaždina u tamnijoj gami s iskrenjem
svjetla, s atmosferom na granici stvarnog. No ono je znano u pitoresknosti
grada itekako postoji, i u Šarmu i likovnoj izglednosti. I potrebitom stupnju
slikarske dorađenosti kroz sigurnost ruke. U pejzažu stvari se donekle mijenjaju.
Primjena akvarelne prozračnosti dovela je do nesputanosti poteza i treptaja
oblika. Razlivenost plohe sa spajanjem sastavnica krajolika. Vode su oblikovane
difuznošću svjetla, koje rastače i opipljivost zemnog. U varijacijama na temu
Martinčević izbjegava sretnu i spretnu formulu - svaka slika novi je izazov.
Radost stvaranja pokretač je već dojmljivog opusa, zasigurno potvrđenog na
njegovoj izložbenoj premijeri.
Prilika za to je pogled unazad, sa sagledavanje glavnih tokova, i međusobnih
tanahnih niti djela, produbljivanje iznenađenog, ili kroz osmišljenu cjelinu
u nekom momentu razložnosti i novog početka. Martinčević je slikar kulture
i zavidnog likovnog senzibiliteta i divnog spoja životne mudrosti i svježine.
Pored toga, upisivao on u sliku povijesnost Varaždina ili Šetnje njegovim
ulicama, prenosio prisnost odnosa s dragim stvarima ili se prepuštao snazi
i Čudesnosti pejzažnog, uvijek će naći svoj prostor za slikarski svijet, kojem
vjerujemo.