ŽIVOTOPIS
FRANJO
MELNJAK rođen je 1932. godine u Papincu kraj Vidovca. Ekonomsku školu
završio je u Čakovcu. Nakon školovanja zaposlio se u Narodnoj banci, kasnije
SDK, a deset godina kasnije zapošljava se u Ljubljanskoj banci. Raspadom Jugoslavije
i zatvaranja Ljubljanske banke odlazi u prijevremenu mirovinu te se počinje
intenzivnije baviti slikarstvom.
Smisao za likovnim izražavanjem pokazuje još u pučkoj školi, a naslijedio
ga je od oba roditelja i djeda koji se bavio kiparstvom. Preseljenjem u Krkanec
zapaža ga profesor Ladislav Kralj-Međimurec, poznati slikar koji je boravio
u dvorcu Krkanec, pobjegavši kao hrvatski rodoljub iz Čakovca pred Mađarima.
Vidjevši njegove likovne radove predlaže roditeljima da ga upute u neku od
likovnih škola. No, kako su tada prilike bile vrlo teške, trebalo je raditi
na malom seljačkom gospodarstvu i boriti se za preživljavanje, to se nije
ostvarilo. Život na selu, divljenje Baltazaru Patačiću i njegovim konjima
duboko ostavljaju traga u autoru, što je i danas vidljivo jer su konji njegov
osnovni motiv slikarstva. Do sada je izlagao na nekoliko zajedničkih izložbi
i jednoj samostalnoj.
KRITIČKI OSVRT
Franjo
Melnjak, zanesenjak i čovjek koji u poznijim godinama pronalazi potrebu
za likovnim izražajem? On se igra stvarajući mozaik kolorita, razmazujući
boje po raznim podlogama i traga za motivima i sadržajima, koje pokušava smjestiti
u pejzaž svog okruženja.
Nevješt u snažnom, pomalo grubom potezu želi pokazati svoj senzibilitet i
snagu svog kolorita. Iako koristi malo boja s palete, njegova značajka je
da karikaturalnom snagom poteza spretno oslikava doživljaje iz ranijih godišta
te želi iz povijesti izvesti ljude i običaje te ih približiti konzumentu svog
likovnog izraza. I tako, kao narator jednog vremena, kao subjekta ubacuje
povijesne ličnosti, npr. Čovjeka koji je raznim aktivnostima doprinio da se
u ono doba otvori škola o pinti i natjecanje za naziv doktora vina. No, to
Franju ne zadovoljava, već poseže za motivima iz doba vještica
i jahačica apokalipse, smještajući ih u različite radnje u pokretu, na svoj
način i izričaj. Također njegov čak humoristički naslikan doživljaj postaje
posjetitelju simpatičan.
U životu ovog krepkog slikara svakako je dobro što svakodnevno traga za doživljajima
koji ga oplemenjuju, a preko njega i ljudi koji ga okružuju, a s kojima dolazi
u kontakt. Dakle na njegovim slikama se pronalaze oni koji su u njegovom okruženju.
Jurica
Varga